winkel

De laatste jaren waren niet makkelijk voor retailers. Er is veel concurrentie op internet. Veel traditionele winkels redden het niet meer. En de een na de andere grote keten (en publiekstrekker) gaat failliet… Dit heeft geleid tot leegstand in de winkelstraten. Waar blijft het gezellig winkelen op zaterdag?

Hoe ga je om met al deze ontwikkelingen als kapper, slager, groenteboer of andere kleine detaillist? Is er eigenlijk nog wel een toekomst voor ‘de winkel op de hoek’?

Natuurlijk! De tijden veranderen, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. De bestedingen en het vertrouwen van consumenten zijn weer aan het toenemen. Speciaalzaken doen het goed. De retailer kan zich specialiseren door meer kwaliteit en service te bieden. En er is nog meer groei te behalen door gebruik te maken van alle nieuwe mogelijkheden die er zijn op het gebied van internet en social media. Het uitgangspunt moet wel altijd marketingles no. 1 zijn: Wie is je klant en wat wil je klant? 

Wat kun je doen als retailer? Enkele tips op een rijtje.

Algemeen

  • Stel je klant centraal > Wie is je klant? Wat komt die bij je doen?
  • Wat is je product? Kun je voldoen aan de behoefte van de klant? En hoe kun je dat beter doen? Een slager kan bijvoorbeeld recepten en advies bij het vlees geven, de kapper kan ponyknipgarantie aanbieden, de schoenwinkel kan ook online gaan verkopen.
  • Het lijkt zo simpel, maar als iemand langs je winkel of zaak loopt, is het dan duidelijk wat je doet? Een voorbeeld: onlangs was er een nieuw bedrijfje in de grootste winkelstraat van een middelgrote plaats geopend. Er stond geen naam op de deur, door het raam was niet te zien wat het was, behalve ‘iets met eten’, er stonden schalen met hapjes in een toonbank. Pas na de feestdagen hing er een papier op het raam: je kunt hier hapjes bestellen voor feesten e.d. Een gemiste kans dus. Als mensen langs je zaak lopen, moet direct duidelijk zijn wie je bent en wat je doet.

Traditionele media

  • Adverteren in je lokale of regionale krant/sufferdje; de leesbetrokkenheid is vaak erg groot.
  • Bij heel veel van de lokale bladen is extra redactionele aandacht mogelijk, vaak in combinatie met adverteren. Informeer naar de mogelijkheden.
  • Is er een winkeliersvereniging/bedrijvenvereniging in je buurt? Is het de moeite waard samen iets te ondernemen om mensen te trekken (gezamenlijke kerstversieringen, zomerfestival-activiteiten etc.)?

fotowinkelstraatOnline marketing

  • Verzamel e-mailadressen van je klanten. Ook als je geen regelmatige nieuwsbrief wil maken, zijn die e-mailadressen handig. Al was het maar om aangepaste openingstijden en andere nieuwtjes door te geven.
  • Wil je een regelmatige nieuwsbrief? Dit kan op papier, in de winkel/zaak en natuurlijk ook per e-mail. Bepaal wat je erin wil en verstuur deze bijvoorbeeld 1x per week of maand met aanbiedingen, recepten en/of tips.
  • Vraag aan klanten wat ze anders zouden willen door een enquêteformuliertje mee te geven of te verwijzen naar de website.
  • “If you can’t beat them, join them”; is jouw product ook online goed verkoopbaar? Overweeg naast je fysieke winkel een webshop te beginnen. Laat je wel goed voorlichten. Het kost veel tijd en een behoorlijke investering in software/verpakkingsmateriaal/verzendkosten/reclamekosten etc. Meer informatie vind je in ons blog over een webshop beginnen.

Social Media

  • Word actief op social media. Als bakker zal een bord met je dagelijkse reclame voor de deur en een wekelijkse reclamefolder wellicht al genoeg zijn. Toch zijn veel mensen dagelijks actief op Facebook. Een Facebookpagina is zo gemaakt. Zet daarop je aanbiedingen en andere leuke weetjes over de winkel en veel mensen zijn op de hoogte. Een schoonheidsspecialiste zou bv. heel veel kunnen hebben aan Pinterest of Instagram met voor/na foto’s. Het hangt erg af van wat voor soort bedrijf/product je hebt en ook van je eigen voorkeur. Als je actief wilt zijn op Facebook, Twitter, Google +, Pinterest, Instagram etc. moet je daar ook wel wat tijd insteken. Anders heeft het niet zo veel zin. Misschien wil een van je (jongere) medewerkers deze taak wel op zich nemen?
  • Check ook of er lokale social media-initiatieven zijn. Bijvoorbeeld met alle winkels een gezamenlijke Facebookpagina (zie Winkelen in Uitgeest). Dat scheelt veel werk en je  profiteert van elkaars netwerk.

Meer informatie of advies?

Wil je meer informatie of advies over marketingactiviteiten? Wil je hulp bij het maken van een e-mailnieuwsbrief of advertentie? CoCreCi kan je daarbij helpen! Bel (0251-320054), mail ons of vul het contactformulier in.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘In 5 stappen starten met e-mail marketing!’