1753Verkopen zonder internet kan tegenwoordig niet meer. Maar liefst 18% van de bestedingen in Nederland in 2014 vond online plaats. En dat aandeel groeit nog steeds. Nederland heeft ook nog eens het grootste aantal webwinkels in Europa!

Dus waar wacht je op als ondernemer! Iedereen kan toch zeker een webshop beginnen? Maar niet iedereen is succesvol. Want uit cijfers blijkt dat een derde van de webwinkeliers geen winst maakt. Er komt ook best wat kijken bij het starten en onderhouden van een webshop. Waar je allemaal aan moet denken, hebben we voor je op een rijtje gezet.

Product/assortiment

Wat ga je verkopen? Heb je al een fysieke winkel of verkoop je al producten via een ander kanaal, dan ligt het voor de hand: je gaat je product ook verkopen via internet. Ga je voor het eerst een product op de markt brengen en verkopen via internet? Kijk dan goed naar de concurrentie. Waarin onderscheid jij je van de andere aanbieders? Waarom zouden mensen bij jou kopen? Zie je voldoende mogelijkheden?

Website

Heb je al een website? En wil je je webshop integreren in je bestaande site? Bekijk dan goed of dit mogelijk is, want aan een webshop worden verschillende eisen gesteld.

Als je je webshop naadloos wilt integreren binnen je website, in dezelfde ‘look & feel’, dan is het wellicht verstandig een hele nieuwe website inclusief shop te (laten) bouwen.

Voor een webshop zijn diverse mogelijkheden. Je kunt een website/shop helemaal laten bouwen door een webbouwer. Heb je veel eisen dan kan dit behoorlijk in de papieren lopen. Een CMS (Content Management Systeem) maakt het mogelijk een website te beheren waarbij de gebruiker zelf teksten kan wijzigen en producten en afbeeldingen kan toevoegen. Een bekend CMS is WordPress. Met verschillende plugins (uitbreidingen voor je website) zoals Shopp en WooCommerce kun je je webwinkel inrichten.

Daarnaast zijn er programma’s waarmee je een webwinkel kunt bouwen, zoals Shopfactory. Deze bieden vele thema’s en mogelijkheden en staan los van CMS systemen als WordPress of Joomla.

Zorg ervoor dat je website er aantrekkelijk uitziet, het is tenslotte je winkel, je visitekaartje. Zorg er ook voor dat het bestelproces zo duidelijk mogelijk doorlopen wordt. Je verliest potentiële klanten door te veel handelingen en klikken om het product te bestellen.

Voorwaarden

Stel algemene voorwaarden op. Hierin neem je bijvoorbeeld regels op over betaling, levertijd, garantie en geschillen. Je kunt hiervoor de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org gebruiken.

Voldoe aan de regels van de Wet Kopen of afstand. Zo moet de klant de algemene voorwaarden accepteren bij de bestelling, moet je garantie bieden en heeft een klant 14 dagen bedenktijd.

imagesBetaling

Bied de klant de mogelijkheid om op verschillende manieren te betalen. In Nederland wordt vooral gebruik gemaakt van iDeal. Vooruitbetalen, betalen via creditcard en Paypal zijn ook mogelijkheden. Verkoop je ook aan het buitenland? Dan zijn Paypal en creditcardbetalingen onmisbaar. De betaling kan verlopen via een betaalservice als Mollie of via de bank. Zij vragen een kleine toeslag per transactie.

Fulfilment

Hoe ga je de bestellingen versturen? Laat je dat doen of doe je dat zelf? Dat hangt ook af van het aantal pakketten dat je verstuurt. In het begin kun je dat waarschijnlijk best zelf: de bestelling inpakken, pakbon erbij, adresseren en wegbrengen naar het postkantoor. Maar worden de aantallen groter dan zijn er fulfilmentbedrijven die dit heel goed voor je kunnen doen. Ze nemen je een hoop werk uit handen.

Bekijk voor het versturen van je pakketten de verschillende aanbieders als PostNL, DHL, DPD etc. Vergelijk de tarieven en voorwaarden. Is levertijd bijvoorbeeld belangrijk? Hoeveel pakketten verstuur je? Dat speelt allemaal mee.

Tenslotte

  • Zorg dat je goed bereikbaar bent voor je (potentiële) klanten. Vermeld een adres en andere contactgegevens.
  • De webshop moet actuele informatie bevatten, zoals prijzen, voorraadstatus, levertijd, acties etc.
  • Handel klachten altijd netjes af: de klant = koning. Op de lange termijn levert dit altijd wat op.
  • Maak gebruik van sociale media. Ook op deze manier kunnen klanten contact met je opnemen. Daarnaast is het een uitstekend communicatiemiddel.

Dus….

Er komt echt wel wat kijken bij het starten van een webshop. In principe kan iedereen het, maar de mate van succes hangt van veel factoren af.

In een volgend blogartikel gaan we het hebben over de marketing van je webshop. Want hoe kom je aan klanten? Mensen weten je webshop niet vanzelf te vinden, daar gaat een hoop tijd en moeite in zitten.

 

CoCreCi is eigenaar van de webshop Tijdschriftenpakket.nl en heeft in het verleden via internet persoonlijke kalenders verkocht. Zodoende hebben we vele jaren ervaring met online verkopen.