Gebruik deze handige checklist als je een e-mailcampagne gaat opstarten.

  1. Evaluatie eerder verstuurde nieuwsbrievenchecklist

  • Analyseer de open- en clickrates van de laatste e-mailnieuwsbrief. Welke onderwerpen en afbeeldingen zijn goed bekeken? Op welke links is het meest geklikt?
  • Heb je testen gedaan? Zo ja, analyseer en gebruik de resultaten.
  • Zijn de afmelders verwerkt?
  • Zijn de wijzigingen in e-mailadressen en namen verwerkt?
  1. Opstarten campagne

  • Wil je testen? En zo ja, wat wil je testen?
    Denk bv. aan:

    • onderwerpregel
    • dag van versturen
    • tijdstip van versturen
    • afbeeldingen
    • landingspagina
  • Bepaal de dag en het tijdstip van versturen.
  • Bepaal het onderwerp/de onderwerpen. Houd het aantal onderwerpen beperkt tot 3 of 4.
  • Houd de tekst kort en krachtig. Verwijs eventueel via een link door naar uitgebreidere informatie op je website.
  • Bepaal de onderwerpregel.
  • Schrijf een goed intro. Het moet heel snel duidelijk zijn waarom ontvangers deze nieuwsbrief zeker moeten lezen.
  • Vermeld de contactgegevens.
  • Geef een link op om de nieuwsbrief online te kunnen lezen.
  • Bij een webshop: zijn alle producten bijgewerkt en up-to-date?
  • Wat wordt de landingspagina?
  1. De nieuwsbrief is klaar: niet direct vesturen, maar eerst testen!

  • Is er een afmeldoptie?
  • Kloppen alle links? Denk bv. aan links van afbeeldingen, tekst-links, social media, contact, landingspagina en online-versie van de nieuwsbrief.
  • Check de nieuwsbrief in verschillende e-mailprogramma’s en op verschillende apparaten.
  • Als je de aanhef personaliseert, controleer of dit goed gaat. Denk aan voorletters i.p.v. voornamen, geen naam opgegeven, gebruik van hoofdletters/schrijfwijze etc..
  • Is de tekst in de eerste regel die zichtbaar is in de mailbox duidelijk? En sluit deze aan op het onderwerp en de brief zelf? Gebruik hiervoor een klein regeltje tekst helemaal bovenaan je nieuwsbrief.
  1. Verzenden en weer evalueren

  • Plan de verzending van de nieuwsbrief in.
  • Check of de verzending correct gaat (juiste tijd, juiste dag etc.)
  • Evalueer de resultaten. Wat zijn de click- en open rates? Hoeveel afmelders zijn er? Als je testen hebt gedaan, bepaal wat de beste optie is. Eventueel kun je in een volgende nieuwsbrief opnieuw testen.

Lees ook de andere blogs van CoCreCi over e-mailmarketing.

Meer informatie of advies?

Wil je meer informatie of advies over e-mailmarketing? Hulp bij het opstarten van een campagne? CoCreCi kan je daarbij helpen! Bel (0251-320054), mail ons of vul het contactformulier in.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘In 5 stappen starten met e-mail marketing!’